Tegen de middag werd alle materiaal opgehaald door ALE, de organisatie die de logistiek verzorgt voor alle expedities op Antarctica. Deze middag hadden we tijd voor een korte excursie. We zouden pinguïns gaan spotten. Een hele tijd volgen we de "Ruta del fin del Mundo", de weg naar het einde van de wereld... Zo lijkt het ook. Het landschap is zeer desolaat. Het doet vooral aan de toendra denken die je in het noorden van Europa tegenkomt. De begroeiing bestaat vooral uit grassen en mossen met laag struikgewas. De bomen zijn laag, grillig van vorm en geplooid in één richting door de wind. Ook vandaag staat er een strakke, koude wind die over dit verlaten niemandsland raast. We komen aan in een natuurreservaat en na een korte wandeling zien we Magellaan-pinguïns nabij de kust. Deze zijn een heel stuk kleiner dan de koninspinguïns maar hebben ook van die grappige pinguïnmanieren.
S'avonds hebben we een breefing bij ALE over de vlucht naar Antarctica en het reilen en zeilen in het basiskamp op Union Glacier. Het zaaltje zit goed vol met allerhande mensen die om hun eigen redenen naar Antarctica vliegen, wetenschappers, Zuidpoolskiërs, klimmers, Pinguinspotters, ... Er komt ook een Belgische weerman aan het woord. Blijkbaar zijn er drie kriteria die bepalend zijn of de vlucht van morgen zal doorgaan. Gezien er op zicht geland wordt mag er geen bewolking hangen. De wind mag niet meer dan 35 knopen zijn en ook de temperatuur is belangrijk. Als het te 'warm' is wordt de landingsbaan te glad om veilig te kunnen landen. Zoals de kaarten er nu bij liggen is de kans klein dat we morgenvroeg naar Antarctica vliegen. Morgenvroeg tussen 8u en 8u30 worden we op de hoogte gebracht of de vucht doorgaat, spannend...
S'avonds hebben we een breefing bij ALE over de vlucht naar Antarctica en het reilen en zeilen in het basiskamp op Union Glacier. Het zaaltje zit goed vol met allerhande mensen die om hun eigen redenen naar Antarctica vliegen, wetenschappers, Zuidpoolskiërs, klimmers, Pinguinspotters, ... Er komt ook een Belgische weerman aan het woord. Blijkbaar zijn er drie kriteria die bepalend zijn of de vlucht van morgen zal doorgaan. Gezien er op zicht geland wordt mag er geen bewolking hangen. De wind mag niet meer dan 35 knopen zijn en ook de temperatuur is belangrijk. Als het te 'warm' is wordt de landingsbaan te glad om veilig te kunnen landen. Zoals de kaarten er nu bij liggen is de kans klein dat we morgenvroeg naar Antarctica vliegen. Morgenvroeg tussen 8u en 8u30 worden we op de hoogte gebracht of de vucht doorgaat, spannend...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten